Proponuje się zastąpienie zmian przewidzianych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy i innych ustaw przewidzianych z dnia 14 listopada 2025 r.: Art. 1. W ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1712 oraz z 2025 r. poz. 321, 368, 620 i 769) wprowadza się następujące zmiany: [zamiast zmian zaproponowanych w art. 1...
Decyzje administracyjne, polecenia i pozwy – rządowych pomysłów na ustalenie stosunku pracy ciąg dalszy
Ustalenie znaczenia pojęcia „kategoria pracowników” jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stawia dyrektywa 970/2023. Pojęcie to dotyczy bowiem trzech kluczowych obowiązków pracodawcy..,
Kategorie pracowników a struktury płacowe w dyrektywie 970/2023
Ustalenie znaczenia pojęcia „kategoria pracowników” jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stawia dyrektywa 970/2023. Pojęcie to dotyczy bowiem trzech kluczowych obowiązków pracodawcy..,
Decyzja administracyjna a ustalenie stosunku pracy
Rząd opublikował projekt ustawy, której przedmiotem jest m.in. wprowadzenie procedury administracyjnej mającej na celu ustalenie istnienia stosunku pracy. Sprawa jest z wielu powodów bardzo ważna, a rząd zasługuje na wielki szacunek. Niezależnie bowiem od tego, że można bardzo krytycznie oceniać poszczególne regulacje prawa pracy i ich jakość, to trwające od ponad 30 lat ośmieszanie kodeksu pracy...
Przedział wynagrodzenia a art. 18[3ca] Kodeksu pracy
W tekście, który ukazał się na blogu i na Prawo.pl: „Początkowa wysokość wynagrodzenia a art. 18(3ca) Kodeksu pracy” podjąłem próbę wykładni art. 18(3ca) k.p. w części dotyczącej tytułowej „początkowej wysokości wynagrodzenia”. W tym miejscu zajmę się analizą pojęcia „przedział wynagrodzenia”, którą warto zacząć od przywołania treści przepisu...
Początkowa wysokość wynagrodzenia a art. 18[3ca] Kodeksu pracy
W grudniu br. częścią kodeksu pracy stanie się art. 18[3ca] k.p. – nie jest pewne, czy na długo. Jeśli bowiem implementacja dyrektywy 2023/970 przybierze formę oddzielnej ustawy, to być może przywołany wyżej przepis zostanie do niej przeniesiony...
Informowanie kandydatów o wynagrodzeniu – polscy pracodawcy muszą robić więcej niż „unijni”
Pracodawcy polscy są oczywiście pracodawcami unijnymi, jednak na potrzeby tego tekstu celowo posłużę się uproszczeniem. Przedmiotem tej analizy jest bowiem pytanie, dlaczego przyjęta w czerwcu nowelizacja kodeksu pracy dotycząca informowania kandydatów o proponowanej wysokości wynagrodzenia, a dokładniej płacy, odbiega swoją treścią od regulacji Dyrektywy 2023/970?
Uprawnienia pracownika tymczasowego a dyrektywa o transparentności wynagrodzeń
Nie budzi wątpliwości, że Dyrektywa 2023/70 dotyczy również pracowników tymczasowych. Powyższe otwiera jednak szereg pytań interpretacyjnych, a trzy wysuwają się na czoło. Pierwsze dotyczy tzw. komparatorów, czyli osób, z którymi pracownicy ci mogą być porównywani. Drugie odnosi się do wykonywania obowiązków w zakresie wartościowania pracy. Trzecie dotyczy obowiązków informacyjnych.
Uprawdopodobnienie dyskryminacji przez statystyki
Z treści art. 19 Dyrektywy 2023/970 dowiadujemy się, że można uprawdopodobnić dyskryminację także wtedy, gdy trudno ustalić tzw. komparatora. Nie wchodząc w szczegóły, chodzi o to, że nie można ustalić wprost osoby odmiennej płci, która wykonuje pracę taką samą jak osoba, która uważa się za dyskryminowaną. W takim przypadku zgodnie z ust. 3 powyższego przepisu, możliwe jest skorzystanie z dowodów...
Kryteria wartościowania a kryteria wynagradzania – uwagi na tle tzw. premii uznaniowej
W kolejnym wpisie dotyczącym dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń podejmuję próbę dalszego uporządkowania relacji kryteriów wartościowania pracy (stanowisk pracy) do kryteriów określania wynagradzania.
